Mijn verborgen stadstuin

In Paradijselijke tuinen leidt Harry Pierik u rond door negen van zijn composities in groen te Zwolle.
Lees het boek voor nog meer inspiratie! De tweede druk is voor € 29,95 te verkrijgen aan de Assendorperstraat 178 te Zwolle. Tijdens een rondleiding is het boek te koop.

boek paradijselijke tuinen

Recensies over Paradijselijke tuinen:

Henk Dijkman in Terra Architectura, inspiratiebron voor groenprofesionals over Paradijselijke tuinen:
Een levend schilderij waarvan de kleuren de lijst uit groeien. In Paradijselijke tuinen leidt Harry Pierik u rond door negen van zijn composities in groen te Zwolle. Via deze tijdloze tuinen neemt hij u mee naar het verleden en naar verre landen. Zijn ontwerpen vallen op door de bijzondere vormgeving in vloeiende lijnen en door de natuurlijke uitstraling met een grote diversiteit aan Europese en exotische planten. Zijn tuinen zijn het hele jaar door verrassend en spannend en tegelijkertijd rustgevend en harmonieus.

In het voorwoord van de schrijver Kader Abdolah schrijft deze: 'De tuin van Harry is voor mij zo vertrouwd als de tuin van mijn vader. Elk hoekje , elk pad, elke muur, elke boom en elk bloemetje. Jarenlang ben ik hier iedere zondag geweest om met Harry mijn column voor de Volkskrant door te nemen. De manuscripten van mijn eerste korte verhalen en romans heb ik met hem in zijn tuin gelezen. Het was in die tijd dat ik zijn talenten ontdekte'.

Het boek bevat hoofdstukken als Verborgen Stadstuin, het gedicht Terug naar Eden en de Aldo van Eycktuin. Harry Pierik is een romanticus en dat zie je terug in zijn tuinen maar ook in de manier waarop hij zijn tuinen fotografeert; met oog voor detail en gebruik makend van zwoel licht. Voor de plantenliefhebber is er veel informatie, maar naast het technische komt ook het literaire aan bod. Prachtige gedichten maken dit boek tot meer dan zomaar een tuinboek. Heerlijk die hang naar romantiek.

Dit boek is een ode aan de tuin.
Kader Abdolah heeft gelijk wanneer hij in zijn voorwoord schrijft:
'Harry je bent een groot tuinman. Laat de schoonheid van je werk aan anderen zien'.

Hanneke Jelles in De Tuin exclusief:
Paradijselijke Tuinen. Zomer 2007 las u in De Tuin exclusief over de tuin van Harry Pierik in de wijk Assendorp in Zwolle. Bij uitgeverij D33 verscheen recent een mooi gebonden boek dat behalve de eigen tuin van Harry nog acht tuinen laat zien. Tuinen om in te dromen, tuinen die verrassend en spannend zijn, rustgevend en harmonieus. Het boek vertelt over Pieriks jeugd, hoe hij genoot van de wilde natuur en bij zijn woning midden in de stad een zelfde bosgevoel wilde creëren. Een braakliggend landje werd gehuurd en later gekocht. In de loop van de jaren ontstond hier een prachtige sfeervolle tuin met veel wilde planten, in een cordon van groen dat het stadsgewoel buitensluit. Pas later, en na heel veel verzoeken ging hij ook voor anderen ontwerpen.

Van elke locatie wordt de geschiedenis beschreven, motiveert Pierik zijn plantkeuze en laten zijn foto's zien hoe mooi zijn tuinen zijn in de verschillende seizoenen. Tussen de hoofdstukken door intermezzo's: een gedicht, een tableau van de sneeuwklokjes of de pioenen in Pieriks eigen tuin. 'De tuin van Harry pierik is het paradijs', schrijft Kader Abdolah. Hij kan het weten want jarenlang kwam hij elke zondag bij Harry om samen teksten door te nemen.

Paradijselijke-tuinen-spread3

Lezen

lezen-klein-def

Over tuinen

Naast het ontwerpen van tuinen schrijf ik erover in Columns, mijn boek en voor het Amerikaanse weblog Gardening Gone Wild. Bovendien zijn er in verschillende media artikelen over mijn tuinen verschenen. Ook kunt u meer lezen over mijn werkwijze en natuurlijk over mijn verborgen stadstuin.

Kijken

tuineninbeeld370x221

Tuinen om in te dromen

Harry Pierik tuinontwerp heeft in de loop der jaren een groot portfolio opgebouwd. Zijn werk vertoont hij in verschillende films. Dichters en fotografen verbeelden zijn tuinen in de rubriek door andere ogen. In Tuinen in beeld vindt u een keur aan tuinen en doet u inspiratie op.

Doen

activiteiten370x221

Ga er op uit!

Met veel plezier geef ik lezingen en masterclasses over mijn visie en werk, én rondleidingen door mijn verborgen stadstuin of door andere door mij ontworpen tuinen. Drie keer per jaar organiseer ik open tuindagen en bent u van harte welkom.

Harry Pierik tuinontwerp groenadvies
Assendorperstraat 178
8012 CE Zwolle